Trender bland professionella tv-spelare

Vad är det egentligen som skiljer de bästa Counter Strike-, Dota- och Starcraft-spelarna mot resten av spelvärlden? Vad är det som gör dem starkare? Svaren är så klart många och svåra att förklara. Men det finns vissa grundprinciper som i princip alla proffsspelare mer eller mindre förhåller sig till. Här ger vi exempel på två av de saker som skiljer ett proffs från en amatör i spelvärlden.

Bra med vinnarskalle – men ta vara på förlusterna

Gemensamt för nästan alla toppspelare, oavsett spelgenre, är perspektivet de har på förluster. Många förlorar viljan att spela vid motgångar, andra viftar bort förluster som otur och andra försöker hitta sämre motståndare. Receptet för framgång är dock att kämpa vidare, och framför allt att lära sig. I spel som utspelas man mot man, snarare än lag, är det många intervjuer som visar att toppspelare som förlorar en viktig match, nästan längtar efter att komma hem och analysera matchen.

Superviktigt att röra på sig

De bästa moderna proffsspelarna tränar regelbundet. Street Fighter-legenden Daigo Umehara, som börjar närma sig 40, fortsätter att konkurrera i det reflexkrävande fightingspelet, trots att han är dubbelt så gammal som många av motståndarna. Han delger i sin bok ”The Will to Keep Winning” att han går minst två entimmarspromenader varje dag, och tillskriver stor del av sin framgång till det.

I e-sportens yngre dagar skröt ofta spelarna med hur mycket de spelade. I en gammal intervju med på den tidens bästa Warcraft 3-spelare, Sky, berättade han att han spelar minst 10 timmar per dag. Denna träningsregim har dött ut idag, och fokus på både mental och fysisk hälsa går före, för ett mer långsiktigt resultat. 15 minuter effektiv träning är bättre än 60 minuter halvdan – det gäller både för mentala och fysiska aktiviteter.

De flesta tv- och datorspel är fortfarande förknippade med stillasittande, vilket kan leda till sjukdomar som karpaltunnelsyndrom och artros. Många hälsofrämjande sajter som Artros.org ger tips på hur du kan förebygga och behandla eventuella skador. Virtual Reality-teknologi och spel som Just Dance och Wii Fit blir dock alltmer populära och vittnar om en hälsotrend även i datorspelsindustrin. Det finns också många klassiska träningsappar med intressanta spelmoment inbyggda. Ett exempel är ”Zombies, Run!” som blandar en löparapplikation med en spännande historia där en berättare målar upp en zombievärld i dina hörlurar. När du springer kan rösten exempelvis säga att det finns vatten att hämta till dina kompisar om du springer in på skogsvägen till höger. När du sedan gör det kan den utropa att zombies plötsligt jagar dig och att du måste öka takten. En kreativ idé som slog igenom enormt när den kom. Vi har tidigare skrivit om hur tv-spel och hälsa kan gå hand i hand. Klicka här: http://banana.nu/tv-spel-och-halsa/ för att komma till den artikeln och för att ta del av fler exempel.