De första tv-spelen

Många brukar tala om Pong som det första tv-spelet någonsin, men faktum är att det mer än 10 år före Pong skapades ett ”tv-spel” som fick relativt stor spridning, nämligen Spacewar! Spelet skrevs år 1961 av Steve Russell till datorn PDP-1 (Programmed Data Processor-1). Även om det går att argumentera att det fanns tydliga föregångare till tv-spel ännu tidigare i historien än Spacewar!, är detta spel utan tvekan historiens första grafiska och interaktiva datorspel. Spelet går ut på att två spelare, som kontrollerar varsitt rymdskepp, ska skjuta ner så många av sina motståndares farkoster som möjligt. Grafiken liknar närmast en radarskärm, ett intryck som förstärks av att skärmen till PDP-1 är rund.

Hela 11 år senare, år 1972, utkom Pong. Grafiken hade inte förbättrats nämnvärt under den tiden, men skillnaden var att Pong var ett renodlat arkadspel, och det första kommersiellt framgångsrika arkadspelet. Det banade på så sätt väg för hela arkadspelens guldålder under 1970- och 1980-talen, och därmed även för spelkonsolerna och allt som följde därefter. Pong hade en föregångare i spelet Tennis for Two, och vissa skulle kanske argumentera att Pong var inspirerat av spelet på gränsen till plagiat. Skillnaden mellan de två, om man talar om datorspelens historia, är dock att Tennis for Two inte var ett digitalt spel, utan analogt: det utvecklades med hjälp av ett oscilloskop. Spelmekaniken var dock mycket lik Pongs; den enda markanta skillnaden var att man i Tennis for Two såg spelplanen från sidan, istället för ovanifrån, som i Pong. Det går dock inte att argumentera mot att Pong har haft längre livslängd än Tennis for Two – faktum är att det sedan år 2007 arrangeras SM i Pong varje år. Om du planerar att delta, och vill ha en snygg lagtröja inför tävlingen, ska du gå in på Medtryck, där du enkelt kan beställa en t-shirt eller annan tröja med tryck.

Två andra arkadspel från samma årtionde har blivit klassiker som också de består än idag, trots att de var två av de allra första tv-spelen: Space Invaders och Asteroids. De utkom med bara något år mellan sig, Space Invaders år 1978 och Asteroids år 1979. Båda var ursprungligen arkadspel, men har sedan dess släppts till en rad olika plattformar. I Space Invaders tar spelaren kontroll över en liten kanon som befinner sig längst ner på skärmen och kan röra sig längs med dess nedre kant. Målet i spelet är att skjuta ned alla de rymdvarelser som långsamt rör sig allt längre ned på skärmen, innan de har nått botten. I Asteroids ska man istället skjuta sönder asteroider, och spelaren kontrollerar ett rymdskepp som har betydligt mer rörlighet än kanonen i Space Invaders: dess laserkanon kan roteras i 360 grader, och skeppet kan förflytta sig överallt på skärmen. Sina enkla koncept till trots har båda dessa spel blivit verkliga klassiker som många spelare njuter av att spela än idag, och de är utan tvekan två av de mest kända arkadspelen genom tiderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *